Wie zijn al die mensen?
Wie zijn al die mensen?
David Hasselhoff (bekend van de tv-series Baywatch en Knight Rider) ziet in een tv-reclame van Miljoenenspel uit 2012 zich plotseling omringd door talloze nieuwe miljonairs die ook een luxe jacht hebben gekocht. Nu The Hoff niet meer opvalt, vraagt hij zich vol verbazing af: ‘Who are all these people?’
Ik dacht aan deze komische commercial toen het me opviel dat professionele nieuwspagina’s steeds meer op sociale media gaan lijken. Neem bijvoorbeeld de hoofdpagina van Nu.nl waar onder het kopje Achterklap berichten staan over Jonas Smulders, Liev Schreiber en Frank van der Lende. Wie zijn al die mensen?
Als we de berichten nader bekijken blijkt het niet alleen te gaan om beroemdheden uit de B-categorie, maar ook om nietszeggend nieuws. Zo lezen we dat de vriendin van Liev een dochter baarde, dat de chick van Jonas hetzelfde overkwam en Frank zijn lange manen inruilde voor een kortere coupe. Frank schrijft erbij: "De foto die je wist dat zou komen! Kappertje gepakt". Die Frank toch.
Op dit lege nieuws zit natuurlijk niemand te wachten. Dat ene Monique Smit is bevallen van haar derde kind is natuurlijk fantastisch, maar een bericht in het sufferdje van Volendam is al meer dan genoeg. En vermoei ons al helemaal niet met het feit dat paps ook een zoon heeft uit een eerdere relatie. Too much information.
Men zou nu kunnen zeggen dat ik al die mensen niet ken omdat ik de Omroep MAX gerechtigde leeftijd al een tijdje voorbij ben en dus moeite heb om wat er allemaal in de wereld gebeurt bij te houden. Of dat ik stikjaloers ben op de aandacht die zelfs beroemdheden uit de B-categorie wel krijgen en ik niet.
Ik zeg dan dat iedereen die mij kent weet dat ik nog behoorlijk bij de tijd ben (ik kan het Achtuurjournaal nog volgen) en dat ik qua aandacht niets tekort kom. Zo had een Instagram reel waarop ik te zien ben tijdens een wandeling in het bos met mijn twee Jacks, binnen achtenveertig uur meer dan 18.000 views. Dus mij hoor je niet.
Maar wat me het meeste zorgen baart is de mogelijkheid dat ik door mijn stijgende populariteit uiteindelijk promoveer tot een halve of hele BN’er. Dat er dan nietszeggende berichten over mij verschijnen in de rubriek Achterklap, of (nog erger) op de webpagina Entertainment van De Telegraaf. En dat mijn naam dan naast die van mijn bro Kanye West staat, die zijn peperdure villa verbouwt tot schuilkelder. Enfin, komt het zover, dan weet je waar ik zit.